Spenatsoppa

 Jag har hållt mig till olika rotfruktsoppor ganska länge. För det vet jag att dem äter så bra.
Men jag har fått önskemål om fler olika sorter och förra veckan serverades det broccolisoppa och idag så åt vi spenatsoppa med ägghalvor. Den blev mycket god och gick hem hos de flesta barnen.

Spenatsoppa       4 port

300 g fryst bladspenat
1 gul lök
1 dl gräslök, hackad
8 dl grönsaksbuljong
2 msk vetemjöl
1 dl matlagningsgrädde
salt och peppar
smör till stekning
2 ägg

Koka äggen. Skala och finhacka löken. Hacka den nu tinade bladspenat grovt.
Fräs lök och spenat i smör i en kastrull.

Tillsätt buljong och grädde och koka 3-4 minuter. Red av med vetemjölet utrett i lite vatten.
Lägg i gräslöken och smaka av med salt och peppar.

Servera med ägghalvor.





När vi åt broccolisoppa förra veckan hade vi denna röra att toppa soppan med.
En fetaostcreme med basilika.

Fetaostcreme           4 port

1,5 dl kesella
½ kruka basilika
100 g fetaost

Blanda alla ingredienser och mixa med stavmixer för en slät konsistens.

2 kommentarer:

  1. Spenatsoppa är verkligen min favvo! Men det går inte hem på jobbet. Har fått ge mig på den punkten, tyvärr!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra hemsida detta är! Har en dotter som fyller fem år snart och hon äter det mesta. Men det är lätt att matlagningen blir "tråkig" i långa loppet (tyvärr) men här hittade jag lite annat att testa hemma! Jätte kul!
    Idag ska vi testa spenatsoppa :-)

    SvaraRadera