Nytt långpannebröd!!

Jag har börjat baka ut mina bröd i långpanna istället för limpor. Går snabbare och av nån anledning så räcker det längre trots att mängden är densamma. När jag har rivna morötter i går det åt :)


Grundreceptet för detta långpannebröd

50 gram jäst
1 L mjölk
1,5 tsk salt
1 dl linfrö
8 dl rågsikt
16 dl vetemjöl

Gör så här:
Värm mjölken till 37 grader. Smula jästen i en bunke. Slå i mjölken. Rör så jästen löser sig.
Blanda i salt, linfrö, rågsikt och vetemjöl.
Arbeta till en smidig deg.

Låt jäsa 45 minuter under bakduk.

Smörj en långpanna. Bred ut brödet. Jag gör den tunnare i mitten för där lyfter den mest i ugnen. Så när den är färdig blir den ganska jämn. Låt jäsa under bakduk i 45 minuter till.

Pensla med ägg och strö över ex linfrö, sesamfrö, vallmofrö eller annat gott.
Grädda i nedre delen av ugnen på 225 grader i 20 minuter.

Varianderna jag gör är med 2 st rivna morötter i. Solrosfrön och musli brukar jag ha i också. Ibland grov rågmjöl. Man kan göra lite vad som. Gott blir det i alla fall.
Detta bröd blir det väääldigt mycket av. Jag skär den tre gånger på längden. Sen skär jag längderna i centimertertjocka skivor. Går utmärkt att frysa in. Skivat bröd tinar snabbt.

3 kommentarer:

  1. Skivar du eller delar som frallor? "mina" barn gillar ju inte när det blir mer kant än smörgås, annars ÄLSKAR jag långpannebröd!

    SvaraRadera
  2. Hm...kanske borde läsa först va?

    SvaraRadera
  3. Hehe. Funkar bra att skiva så. Blir inte så stora skivor men gott iaf. Finns ett annat långpannebröd på filmjöölk, de kanterna blir ganska mjuka och de är jättegott, de gör jag som "frallor".

    SvaraRadera