Helgens tips

Jag har varit sugen på chokladmousse ett tag och ville göra en söt bakelse till min man så såhär fick det bli.



Gjorde en kladdkaka till botten.

Tryckte ut rundlar med ett glas.

Gjorde en chokladmousse på följande vis:

Smält 100 g choklad i ett vattenbad.

Vispa 2 dl vispgrädde, inte för mycket (till tårta är för mycket).

Rör ner 2 äggulor, ett i taget i den smälta chokladen. Blanda chokladen med vispgrädde.

Sen la jag den i en spritspåse i kylen ett tag.


Smälte lite mer choklad och spritsa på bakplåtspapper och la i frysen så det blev "galler" som jag la runt bakelsen.


Innan servering så spritsa ut moussen på kladdkaka, garnera med galler och hallon eller andra bär.


Blir en god överraskning när man vill känna sig lite romantisk.


Obs! Denna efterrätt var mycket mäktig och jag orkade inte äta upp den. En mindre version än den på bilden hade inte varit fel. Jag tog ett ölglas till kladdkakan, ta nått mindre.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin bakelse!!! :-) Chokladmousse är en favorit här hemma också :-)

    //Jessica (ELla och Selmas mamma)

    SvaraRadera
  2. Oj vilken snygg och smarrig bakelse! Verkligen kreativt. Den måste jag prova nån gång. :-)

    SvaraRadera