Rekordlångt inlägg...

...tror jag att detta blir. Har massor att uppdatera er med. För er som tycker att det ibland blir glest mellan inläggen så är det för att den uppdateras på min fritid, och min fritid är ibland mer och ibland mindre. Så ni får hålla tillgodo :-)

Jag vill börja med torsdag förra veckan då vi åt jättegoda morotsbiffar.

Dessa dagar är jag glad att man slipper riva för hand! Testa dessa godingar hemma. Det blir ca 20 biffar på en smet och dem går utmärkt att frysa.

Morotsbiffar,   ca 20 st

1 kg morötter
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 kruka färsk basilika, hackad
1 dl mandel, grovhackade
1 tsk salt
nymalen svartpeppar
olja till stekning

Riv morötterna på den finaste sidan på rivjärnet. Blanda ihop med resten. Stek på medelstark värme några minuter på varje sida.


 Köpte svensk ekologisk matvete förra veckan så det har vi ätit nu istället för bulgur.
Det är jättegott och har fint tuggmotsånd. Jag kokar det i rikligt med vatten i 15 minuter.




I måndags och tisdags var det lite stressigt för mig och jag glömde att fotagrafera maten. Men i måndags åt vi kryddig korvgryta/sojakorvgryta med ris. Broccolin som är veckans grönsak fanns rå i salladen.

I tisdags åt vi broccolisoppa med goda krutonger.



I onsdags åt vi ugnsbakad lax och kokt potatis, och där fick jag med tillbehören iaf.

 Salladsskål med gurka, morötter, tomater, oliver och broccoli, ekologisk kokt majs, machésallad och den goda kalla såsen (creme fraiche, sweet chilisås, vitlök och i onsdags lite basilika)
 Onsdagens broccoli blev en gratäng. Jättejättegod!



Idag skulle vi ha ätit kikärtsbiffar men jag hann inte göra smeten igår (skulle aldrig hinna med samma dag) så det fick bli böngryta istället. Den var god den också. Med matvete och grönsaker till.
 Salladsskål med gurka, morötter, kidneybönor och kikärtor. Kokta ärtor.
 Böngrytan gjorde jag genom att fräsa massor av gul lök och vitlök mjuk och fin. Sen hade jag i curry och cilipulver och tomatpuré. Sen blandade jag ut lite vetemjöl med mjölk och gjorde det hela till en sås. La i massa kidneybönor, kikärtor och färsk broccoli som blev perfekt kokt i såsen.





I går (8:e okt) var det min 7 årsdag på Årstaligan :-) Passade på att bjuda kollegorna på kladdkaka med grädde. Hade lite flingsalt i smeten, det ger en extra god touch.
Har världens bästa recept på kladdkaka MEN bara om den görs dagen innan. Annars är den för rinnig, behöver en natt i kylen.

Kladdkaka

4.5 dl strösocker
3 ägg
3.5 msk kakao
1.5 tsk vaniljsocker
1.5 krm salt
112 g smält smör
2.5 dl vetemjöl

Smält smöret. (passa på att smöra och bröa en form, ca 20-25 cm i diameter). Rör ihop socker, ägg, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner den smälta smöret. Vänd sist i vetemjölet. Häll i formen och grädda i 22 minuter på 150 grader. Låt stå i kylen under natten.




Dagens ekologiska: mjölk, filmjölk, vetemjöl, matvete.

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat!
    /Sofia
    PS. Jag glömde chokladbollen när vi gick - får ta den imorgon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack Sofia! va, la den ju under hjälmen så du skulle se den ;-) Säkert lika god imorgon!

      Radera
  2. Tack! Var lite stressad när vi skulle gå :)

    SvaraRadera
  3. Vilka lyckosar som haft dig där i 7!!!! år!

    SvaraRadera