Köttfärs och vitkålsfräs


Några kåldolmar hann jag tyvärr inte förbereda till idag. Men jag använde mig av färsen och kålen och gjorde ett fräs/sås av den istället.

Jag fräste strimlad kål och gul lök tills den var mjuk och lite karamelliserad. Sen fräste jag köttfärs. Blandade ihop allt med vatten och köttbuljong. Hade i dijonsenap, salt och peppar. Sen fick det stå och puttra.

Den vegetariska varianten gjorde jag genom att fräsa vitkålen och löken på samma sett som ovan. När den var mjuk hällde jag på vatten och grönsaksbuljong. Det fick stå och puttra ett tag innan jag hade i morötter, kidneybönor och quornbitar.

Kokt potatis serverades till.

Vitkål, morötter, tomat, kidneybönor och oliver.

Coleslaw.


Dagens ekologiska: mjölk, vetemjöl, solrosfrön, köttfärs, potatis, grönsaksbuljong, ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar