Morotssoppa

Idag åt vi en jättegod morotssoppa. Den blev perfekt, och väldigt vacker.
Jag fräste massor av gul lök och vitlök riktigt mjuk och fin, en liten puff av curry hade jag över och fräste med innan jag hade i potatis, morötter, vatten och grönsaksbuljong. Det fick koka tills allt var mjukt. Mixade soppan slät med en stavmixer. Smakde av med en skvätt grädde, salt och vitpeppar.
 
 Som vanligt är jag ingen expertfotograf och soppan ser lite gulare ut
än den fina orangea färg som den hade.
 
 Bernen älskar dessa krutonger till soppan. Jag mixar ihop olja, sweet chilisås, vitlök och curry. Blandra allt ordentligt med bröden innan jag lagar dem i ugnen.
 
 Morotsstavar och svarta bönor blev dagens grönsaker.
 
 
Goda nybakta frallor med rosmarin och flingsalt hade vi också till soppan.
 
 
Dagens ekologiska: filmjölk, mjölk, vetemjöl, potatis, morötter, grönsaksbuljong, ost, russin, havregryn, banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar