Kycklinggryta

Idag lagade jag en otroligt god kycklinggryta. Mycket kärlek och curry gjorde att barnen på lilla sidan nästan ville dricka såsen ur glas om dem fick.
Detta är en gryta som jag höftar på mängden så jag har svårt att skriva hur mycket av allt men ska göra ett försök, så detta är väldigt ungefärligt.

Kycklinggryta 4 port

5 dl mjölk
3 msk vetemjöl
2 msk mangochutney
3 tsk curry
3 vitlöksklyftor
1 hönsbuljongtärning

Blanda allt i en kastrull. Koka upp under omrörning, sänk värmen och låt puttra minst 5 minuter under omrörning.
I denna sås kan man lägga lite vad som helst. Jag hade i stekt kyckling, zucchini, skivade morötter, paprika och konserverade persikor.
Den vegetariska rätten gjorde jag på samma sätt men uteslöt hönsbuljong och kyckling.
Till detta åt vi bulgur och ett gott salladsbord. Barnen är tokiga i fetaost just nu.

I skrivande stund är det mellis här och barnen smaskar på nybakat bröd.
På stora sidan är det kalas och jag tror att de kan slinka ner en glass i barnamagarna efter smörgåsar och apelsinjuice.

5 kommentarer:

  1. Jättegod kyckling tycker hela min familj! Jag har gjort den flera gånger till mina barn 3 och 4 år.

    SvaraRadera
  2. Grytan var jättegod. Även vår 8-åring uppskattade denna rätt. Tack för receptet:-).

    SvaraRadera
  3. Är den fortfarande utan persikor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte hur du menar. Detta är en grundsås jag har till kycklinggrytan, eller en vegetarisk gryta om man vill. Sen har man i kyckling, grönsaker, persikor etc om man vill.

      Radera