Helgens tips



På föräldramötet som var så pratade jag med RoseMary och hon tipsade mig om denna rätt.
Och det är jag glad för. Gud va god den var. Helt otroligt mör och fin.
Rätten är "pulled pork", en fläskkarré som man steker i ugnen i 5 timmar så den blir så mör att man kan dra loss köttet i strimlor. Hon hade hittat receptet i Icas tidning buffé och här kommer den till er också:

Pulled pork 6 port

1½ kg benfri fläskkarré i bit
2 gula lökar
1 hel vitlök
1 flaska bbq sås, hickory (250 ml)
3 tsk salt
3 krm nymalen svartpeppar

Till servering
2 portionsbröd per person, tex minibaguette
1 rödlök, fint strimlad
1 burk tomatsalsa (300g)
1 burk majs (340g)
3 dl gräddfil

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader. Gnid in köttet runt om med salt och peppar. (när jag gör denna rätt igen kommer jag nog ha 2 tsk istället för 3, tycker det blev lite för salt).
Lägg i en gryta som tål ugnsvärme (ink lock)

Skala och skär löken i klyftor och lägg runtom köttet. Häll all bbqsås över köttet och grönsakerna. Sätt på locken, låt grytan stå i nedre delen av ugnen i 4-5 timmar.

Dra isär köttet med en gaffel direkt i grytan så den blandas med såsen.

Dela bröden och låt var en en fylla med kött och tillbehör.

1 kommentar:

  1. Det är Richards paradrätt :-) Han hörde receptet på ett radioprogram som Lisa Winblad Förare hade för 2-3 år sedan. SÅ himla gott!!

    Jessica (Ella och Selma)

    SvaraRadera