Pommes frites är grönsaker

Nej naturligvis inte. Men jag såg på Jamie Olives matrevolution igår. han är i den amerikanska staden Huntington och försöker förändra stadens skolmat. I gårdagens program var den en av cheferna (rektor, matchef?) som sa att pommes frites räknade dem som en grönsak.

Det är ju helt otroligt! Blir rädd när jag tänker på hur outbildade folket är "där borta".

Och till lunch drack barnen jordgubbs - eller chokladmjölk.



Nä, inför dagens lunch ville jag pracka på era barn extra mycket grönsaker i maten. På menyn stod chili con carne. När jag för nån vecka sedan lagade köttfärssås hade jag i massor av rivna morötter och palternacka. Det uppskattades inte så mycket av alla barnen. Därför tänkte jag gömma de väl denna gång.

Lättast är att använda en matberedare. Grovskiva först grönsakerna, finriv dem sedan. De blir så små att de knappt syns.

Ingen klagade över grönsakerna och alla tyckte att det var så gott.

1 kommentar:

  1. Hej Sandra!
    Jag brukar fräsa de där inte så uppskattade grönsakerna och sen mixa dem med lite vätska med stavmixern. Funkar bra det med. Lustigt att det ska vara så svårt med bitar....

    SvaraRadera