En bra onsdag :)

Idag har varit en mycket trevlig dag. Morgonen började med föräldrafrukost. Ett väldigt trevligt påfund där föräldrarna får komma på drop in frukost. Kul att så många av er var där.
Tackar så mycket för alla komplimanger på det mörka brödet. Här ska ni få receptet så ni kan få goda frukostmackor hemma också.

Jag har hittat receptet på recept.nu och det är Leila som bakar den.

4.5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2.5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
1.5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor
1 dl hasselnötter (jag uteslöt)
1 dl torkade fikon (jag uteslöt)
1 dl russin

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
3. Skär bort kvisten från fikonen och hacka dem och hasselnötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.
4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.
5. Fyll formen med smet, strö över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.



Efter den goda frukosten var det bara att sätta igång med maten. På menyn idag var det dragonfisk med kokt potatis. Det åts med glada miner och faten var barskrapade. Det gör mig till en lycklig människa.

Till mellisblev barnen så glada när jag hade lagat pizzamackor (stora sidan).
Man tar formbröd, brer på lite tomatsås, strör över lite oregano. Sen lägger man på en kalkonskiva och en ostskiva. Sen in i ugnen på 175 grader ca 15 minuter, osten ska smälta och få en fin färg.
Känner på mig att jag snart måste göra om det. Mycket uppskattat.

Och.... dagen hade inte kunnat avslutats bättre än att jag fick vara ute med barnen en timma på eftermiddagen. Har jag världens bästa jobb eller vad??



.

1 kommentar:

  1. och vi har världens bästa kock till våra barn :-) Du är guld värd!!!!

    VI gillar dig skarpt!!!

    KRAMAR från fam Ekström

    SvaraRadera