Varför ska jag steka köttet i omgångar?

Ibland står det saker i recepten som man inte förstår sig på. Jag har ju en stor stekpanna jag får plats med all kött samtidigt.

Det är inte platsbrist som är orsaken utan att köttet är kallare än stekpannan och lägger du i massa kött på en gång kommer pannan svalna och köttsaften rinna ut. Det resulterar i att köttet istället ligger och småputtrar i pannan. Du får gråare kokta bitar istället.

Om du istället lägger i lite i taget kommer pannan inte hinna svalna och du får köttbitar som är fint bruna där porerna snabbt har stängt sig pga av värmen och behållt all köttsaft.

2 kommentarer:

  1. Nu har jag läst mig alldeles hungrig. Jättekul med bloggen!

    SvaraRadera
  2. Jahaa... är det därför köttet alltid simmar i en brungrå sörja? Jag som har förskt vinna tid, men visst det får ju inte den fina brynta ytan. Nu har jag svaret, varför.

    Tack för tips!

    /Katja, Elmos mamma

    SvaraRadera