Doftande inlägg


Nybakad bröd!



Åtta limpor som ligger och jäser.

Måste fördela degen i två bunkar så de inte jäser över.





Önskade att man kunde skicka doft via datorn. Så ni alla kunde få känna den underbara doft som sprider sig av nybakat bröd.

Varje gång jag bakar blir bröden lite olika. Men jag har en grund som jag följer.

För två limpor:


5 dl varmt vatten (40-45 grader)
1-2 msk olja
1 pkt torrjäst (därav det varmare vattnet)
ca 4-5 dl grovt mjöl av något slag
ca 10 dl vetemjöl


Ja det har jag som grund. Det grova mjölet varierar ibland. Just idag var det grahamsmjöl. Oljan varierar också. En av dem godaste limpor jag har gjort hade jag marinaden från soltorkade tomater i. Ridderheims marinerade. Mmmmm. Det gäller att prova sig fram.
Ibland lägger jag också i russin och solrosfrön. Blir så saftigt och gott av russin. Och något mer som är gott är att baka ut bröden till frallor och sen ha på rosmarin och flingsalt. Fast det gick inte hem bland barnen men ett tips till alla vuxna.




Känner ni doften?






3 kommentarer:

  1. Helt lysande Sandra! Toppen med alla recept och bilder! Jag blev oerhört inspirerad genast att baka limpor. Bakade bagels häromdagen, som blev, tja vad ska man säga? Mordvapen?

    SvaraRadera
  2. Men åh så trevligt! Ser framemot alla kommande doftande tips.Tur att Elmo får i sig näring och god mat på dagarna.

    /Hälsar Katja

    SvaraRadera
  3. ps.
    Vilken rar kockbild.

    /Katja igen

    SvaraRadera