Köttbullar med makaroner och tomatsås


Idag åt vi köttbullar med makaroner och tomatsås. Inte för att barnen äter så mycket av tomatsåsen, dem vill ha ketchup. Men det känns bra att göra ett alternativ.

Eftersom jag inte har ett stekbord har jag inte möjlighet att göra egna köttbullar utan vi åt färdiga. Men om jag skulle göra egna skulle jag använda detta recept.


4 port
500 g nöt eller blandfärs
1 ½ dl mjölk
3/4 dl ströbröd
1 msk potatismjöl
2 msk gul lök, finhackad
1 ägg
1 ½ tsk salt
2 krm vitpeppar

Häll mjölken över ströbröd och potatismjöl. Låt stå och svälla i 10 minuter. Arbeta ihop alla ingredienser till en smidig färs. Forma till köttbullar. Det är lättare om du då och då sköljer händerna med vatten så den är fuktiga. Stek köttbullarna i smöri en stekpanna på medelstark värme tills de fått fin färg. Skaka då och då så dem håller formen. Sänk värmen och efterstek i ca 4 minuter.

Ett annat tips är att koka köttbullarna i buljong. Det tar ca 3 minuter. Sen steker man dem i en panna för att få fin färg. Efter kokningen är dem gråa men har en rund form och är lättare att steka.

2 kommentarer:

  1. Man kan steka de i ugn med. Bara rulla köttbullar och lägg på långpanna jag brukar smälta smör och ha i långpannan så de inte fastnar. Sen in i ugnen. Man slipper stekoset och bullarna håller sig runda och saftiga :)

    SvaraRadera