Cookies

Jag tycker att det är suveränt när man hittar recept där måtten är angiven i vikt. Det kan liksom inte bli fel. 200 gram är alltid 200 gram.

Nu ska jag dela med mig av ett kakrecept.

115 g mjukt smör eller margarin
115 g ljust muscovadosocker
1 msk ljus sirap
½ tsk vaniljessens
175 g specialvetemjöl
85 g chokladlinser, ex nonstop, eller hackad choklad.

Värm ugnen till 175 grader. Smörj två bakplåtar(detta smör ingår inte i dem 115 g) eller lägg bakplåtspapper på dem.
Rör med elvist ihop smör och socker tills det är ljust och luftigt.
Rör ner sirap och vaniljessens ( jag brukar ta 1 tsk vaniljsocker fungerar bra det med).
Sikta i hälften av mjölet och arbeta in det i smeten.
Rör ner choklad/linserna och resten av mjölet och arbeta ihop degen med fingrarna.

Forma degen till 16 bollar och lägg på plåten med gott om utrymme emellan. Platta INTE till dem.
Grädda i 10-12 minuter tills kakorna är svagt gyllengula.
Låt svalna på plåten ett par minuter innan du flyttar över dem til ett galler där dem får svalna helt.

1 kommentar:

  1. Allt låter så enkelt och självklart när du skriver Sandra. Jag sitter i bunkern på jobbet och fantiserar om att vara den Dagiskock. Hur jag tar fram varma cookies ur ugnen och vips då står leende personal i dörren, och de rara barnen strömmar till med utsträkta händer efter de mumsiga kakorna.

    /Katja även Elmos mamma

    SvaraRadera