Hummus


Hummus är en kikärtsröra som är gott att ha som pålägg, till mat, som dipp eller som nästan vad som helst.

När jag gör hummus använder jag mig av dessa ingredienser


kikärtor (på burk väl sköljda och avrunna)
Vitlök
rosmarin
olivolja
salt
citron

Jag mixar mina kikärtor men en stavmixer. Tycker det är lättare. men många kör dem i en matberedare. Pressa i vitlök, lite citron. Smaka av med salt. Jag har också i rosmarin som en trevlig touch. Om man vill kan man ha i spiskummin, chili, tahini, eller någon annan smaksättning. Droppa i lite olivolja så då får en bra konsistens. Som vanligt när jag gör röror med vitlök så överdoserar jag med vitlök för jag älskar det. Till barnen tar jag det lite lugnare. Men vitlök är gott.

Jag tycker bäst om hummus till rostade mackor.

6 kommentarer:

  1. Bloggen är en helt lysande idé, Sandra. Jag har redan prenumerat till RSS-floden.

    SvaraRadera
  2. Sandra, bloggen ser helt fantastiskt ut! Tack så mycket! Du är underbar! Elena (Alex)

    SvaraRadera
  3. Helt strålande Sandra. Det här ser jag fram emot att följa! Kan bara instämma med vad Alex föräldrar sagt, det är en lysande idé.

    SvaraRadera
  4. Tack för alla fina kommentarer :) Det värmer. Och tack Linda för all hjälp och stöd.

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat! Hoppas se mer.
    /Lasse W

    SvaraRadera
  6. Hej hej

    Tack för att du och bloggen finns!
    Det är jättekul med mat och du gör ett superbra jobb!

    // Christine (Emil)

    SvaraRadera