Vecka 10

Denna vecka har bjudit på mycket gott.
I måndags åt vi köttbullar/pannbiffar och makaroner.

I tisdags åt vi rotfruktssoppa. Den gjorde jag på rotselleri, kålrot, potatis och olika lökar. Vitlök, gul lök och purjolök. Skölj, skala dela, koka i buljong. Mixa. Smaka av med salt och peppar. Ev en skvätt grädde.

I onsdags åt vi Fransk laxlåda och kokt potatis. Den tog slut och det hade behövts mer, så mycket åt dem. Ska tänka på det tills nästa gång att ha i mer lax.
Såhär gör man den.

Fransk laxlåda 4 port

500 g skinn och benfri laxfilé
½ tsk salt
ca 15 cm purjolök, de vita plus när de övergår lite till de gröna
2 äpplen
2 ½ dl grädde
2 tsk fransk senap

Sätt ugnen på 225 grader. Skär laxen i bitar och salta. Lägg i en ugnssäker form. Skiva purjolök och tärna äpple. Lägg i formen. Blanda grädde och senap och slå över fisken. Lägg i ugnen i ca 15 minuter.


Idag åt vi spaghetti och skinksås. Jag använde rökt strimlad bog. Såsen gjorde jag på mjölk, grädde, mjöl och fransk senap som jag kokade ihop under omrörning.

Imorn är det tema Skottland och vad vi äter då berättar jag imorn!

2 kommentarer:

  1. Det blir deep-fried Mars bars till en skottsk lunch, jag bara vet! /Nick

    SvaraRadera
  2. Hahahaha. Förra gången vi hade världen tema precis när jag började på Årstaligan så pratade jag med föräldrarna om tips på skottsk mat. De sa bara "fritera vad som helst"

    SvaraRadera