Föräldrainspiration

Tre dar i rad har jag lagat mat med recept från föräldrar.

I onsdags lagade jag en lax som vi fick på vår senaste personalmiddag. man tar laxfilé, saltar och pepprar. Sen blandar man smör, senap och dill och brer på laxen. In i ugnen på 200 grader ca 15 minuter. Till det åt vi kokt potatis

I går, torsdag, åt vi kyckling. Det var en variant på en parmakyckling vi fick på en personalmiddag. Så som vi fick den så ska man ta en kycklingfilé och snitta. Fylla den med oregano och linda runt parmaskinka. Sen steker man den i lite olja. Tar av kycklingen och lägger i en ugnsform. Pressa ner vitlök i stekpannan, häll lite lite socker och balsamvinäger och låt koka ihop. Ha på grädde och hönsbuljong. Häll allt över kycklingen. Toppa med mozzarella och in i ugnen tills kycklingen är klar.
Min variant var att jag inte fyllde den med oregano utan bara la runt lite i formen. Så hade jag inte parma så alla skulle kunna äta dem.

Idag har vi tema Ryssland och jag har fått ett recept av Elena på "igelkottar" , jozjiki, på ryska.
Igelkottar är som köttbullar med ris i som ska ploppa ut som taggar när man kokar dem. Till det åt vi bovete och tomatsås.

Såhär gör man igelkottarna

500 gram blandfärs
½ gul lök, riven
1 ägg
½ glas (á 250 ml) rå parboiled ris
salt och svartpeppar
buljong


Koka riset halvfärdigt. Häll av vatten och låt svalna.
Blanda köttfärs med lök, ägg, ris, salt och peppar. Forma till bollar, gärna lite större än svenska köttbullar.
Ta en djup panna och häll i vatten och buljong. Koka upp och låt bollarna sjuda halvtäckta av vatten under lock.
Gör en gräddsås eller tomatsås på spadet.



3 kommentarer:

  1. Hej Sandra! Hur gick det med rysk mat igår? Hälsningar, Elena

    SvaraRadera
  2. Hej Elena! Jo maten gick bra. Dem åt mer bovete än vad jag trodde dem skulle göra. Piggarna på igelkottarna slog tyvärr inte ut. Men dem blev väldigt goda i alla fall. Lyckat! /sandra

    SvaraRadera
  3. Tack för dina underbara scones Sandra!/Stella m fam.

    SvaraRadera