spaghetti med tomatsås


Idag åt vi spaghetti med tomatsås. Vad dem åt, hade kunnat koka dubbelt så mycket spaghetti .
Tomatsåsen ville inte alla smaka på, men dem som gjorde det fick en smakupplevelse.Mycket god och kryddig. Receptet på den har jag hittat i "Annas mat". Det är egentligen en soppa men jag gör både soppa och sås av den.


till 4 pers

2 dl röda linser
2 små finhackade gula lökar
1 stor finhackad vitlöksklyfta
1-2 msk smör eller olja
1 liten bit hel kanel
1 krm mald vitpeppar
1 lagerblad
½ tsk senapsfrön
½ tsk paprikapulver
½ tsk curry
½ burk krossade tomater (ca 200 g)
½ pkt fryst hel spenat (ca 125 g)
1-2 tsk salt
rikligt med hackad persilja
1 citron

Skölj linserna i ett durkslag. Koka dem i 10 dl vatten under lock 30-40 minuter tills de är helt mjuka, sönderkokta. Smält under tiden smöret i en rymlig gryta. Fräs lök och vitlök så löken får färg men inte de minsta bränd. Tillsätt alla kryddor och rör om snabbt. Häll i tomaterna och låt det hela puttra ca 15 minuter. Häll i bladspenaten och koka några minuter till. Lyft bort grytan från värmen.Blanda i linserna, salta och rör om ordentligt. Tillsätt persilja. Servera med en citronklyfta som är god att klämma ner direkt ner i tallriken.


Ja, det är ursprungsreceptet. Jag tar i det jag kommer ihåg så det kan vara lite olika. Så brukar jag int eheller koka linserna först utan jag låter det puttra med i tomatsåsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar