Chicken tikka butter masala


Här kommer ett recept på maten jag lagade hemma igår. Har blivit väldigt inne på indiskt mat. Så gott. Och naanbröd är ju underbart. Dock blev mina lite segare än dem på restaurang men med lite mer övning så.


Till 4 portioner

750 gram kycklingfilé
0,25 st gul lök
2 st vitlöksklyftor, pressade
4 tsk ingefära, riven
3 tsk citronsaft
1 msk koriander, malen
1 msk spiskummin, malen
1 msk garam masala
1 dl yoghurt
1 tsk salt



Lägg lök, vitlök, ingefära, citronsaft och kryddor i en matberedare och finhacka.
Häll på yoghurt och salt och kör hastigt så att det blandas.
Bred kryddblandningen över kycklingen, täck ugnsformen och marinera i minst 4 timmar eller över natten.
Grilla kycklingen på en het utomhusgrill eller i en stor välsmord stekpanna på stark värme i cirka fem minuter på varje sida eller tills den är guldbrun och genomstekt.


När jag har lagat denna rätt har jag skrapat av marinaden och stekt den i panna. Sen när kycklingen nästan är klar häller jag på all marinad och värmer så det blir lite grytigt.


Naanbröd 6 st


25 g jäst
1 ½ dl vatten
1 ½ dl naturell yoghurt
1 stort ägg
2 msk neutral olja
2 tsk strösocker
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
480 g vetemjöl (ca 8 dl)


finfödela jästen i en bunke. Ljumma vatten och yoghurt till 37 grader. Häll vätskan över jästen och rör tills jästen har löst sig. Tillsätt ägg, olja, socker och salt.
Blanda bakpulver och vetemjöl. Tillsätt det mjölet och arbeta degen smidig.
Täck bunken med plastfolie och låt jäsa i 60 minuter.
Sätt ugnen på högsta värme, 275 g. Lägg samtidigt in en plåt.
Dela degen i 6 delar och platta ut delarna till droppformade eller runda kakor. Pensla med vatten. Strö ev över sesamfrön.
Grädda tre bröd i taget högst upp i ugnen 5-8 minuter tills de fått färg. Ta ut dem och pensla med olja, smör eller vitlökssmör.

5 kommentarer:

  1. Men du, jag undrar... Det finns ju ngt som heter sweet naan. Då tror jag de har honung och kokos i mitten av brödet. Hur fixar man det? :o)

    SvaraRadera
  2. Så som jag förstår är det inbakat. Det finns varianter med kokos, russin och nötter av olika slag. Tror man kan göra degen litte plattare när man gör sina droppar, lägger på det man vill ha på halva sidan sen viker över den andra halvan. Ska undersöka detta närmre. Annars tror jag det är samma deg.

    SvaraRadera
  3. Hade ingen aning om att det var ägg i naan-bröd. Kul att kunna göra egna!
    /Frida (Adams mamma)

    SvaraRadera
  4. Copy paste lärde jag mig när jag var 10 år, sökte du på chicken tikka butter masala på google?

    SvaraRadera
  5. Jag sökte på tasteline. Jag hittar inte på alla recept själv. På denna sida samlar jag recept som vi äter på förskolan eller ibland tips till föräldrar. Inga egna påhittgrejer alltid från mig.

    SvaraRadera