Potatissoppa och nybakta frallor

Idag är det soppdag och vi åt potatis och purjolökssoppa med nybakta frallor.

Till mina frallor, som blir ca 40 st använder jag

8 dl rågsikt
16 dl vetemjöl
2 pkt torrjäst
1 l vatten
salt

När man använder torrjäst så blanda först ihop mjölerna, salt och torrjäst. Sedan blandar man ner vatten som är lite varmare än 37 grader, ca 40-42 går bra. Sen knådar man på och jäser som vanligt.

Nått annat vi provade idag var krutonger. Jag bakar mycket bröd så det blir alltid några skivor över. Perfekt att skära i tärningar och blanda med olja, vitlök och örter. Jag rostar dem sen i ugnen tills de får fin färg och blivit lite krispiga. Både vuxna och barn tyckte detta var jättegott att ha i soppan!










1 kommentar:

  1. Katten-M har fått prickar, då passade vi på att baka dina rågfrallor till mellis, mums! Jag improviserade lite och lät dem jäsa 45+35min och gräddade i 275grader, det funkade jättebra. Sen slog det mig att det varken är smör eller olja i frallorna, det brukar jag nog ha, men vad gör det för skillnad egentligen?
    Nyss hemkommen från medlemsmöte kan jag fortfarande känna eftersmaken av dina fantastiska chokladkakor (jag kanske råkade äta 3, skyller på att bäbis i magen begärde det). Funderar på att inte borsta tänderna i kväll så jag kan fortsätta drömma om dem... recept, tack!
    Du är fantastisk!
    / Jess

    SvaraRadera