Hannas apelsinkyckling

I senaste numret av smakfullt, en tidning från Martin och Servera, så fanns det en massa goda recept som passar skolmaten. Sparade på många, bland annat "Hannas apelsinkyckling" som vi åt idag. Den var jättegod.

Har försökt omvandla från 100 portioner till 5 så ibland kanske de står lite konstigt, som gram i paprika istället för ½ ex.

Hannas apelsinkyckling    5 port

500 g kycklingfilé
smör att steka i
125 g gul lök
3 g vitlök
75 g grön paprika
75 g tomat
1 tsk curry
0,5 tsk chilipeppar
2 dl creme fraiche
3 dl matlagningsgrädde
1 tsk soja
0,5 dl apelsinjuice, koncentrerad
0,5 dl chilisås

Stek kyckling i smör och lägg i en smord form.
Fräs Lök, vitlök, paprika och tomat. Krydda med curry och chilipeppar.
Rör ner creme fraiche, matlagningsgrädde, soja, apelsinjuice och chilisås.
Koka upp och smaka av med salt och peppar.

Häll såsen över kyckling och tillaga i ugn, 200 grader, i 20 minuter.

Serveras gärna med ris.



 Till den vegetariska grytan hade jag samma sås, men la i kidneybönor, spenat och gröna ärtor.


 Jag tillagade kycklingen i ugnen, skar det i bitar och la ner i såsen som en gryta, istället för som i receptet lägga den i ugnen.

2 kommentarer:

  1. åh den är så god brukar jag också laga på förskolan där jag jobbar

    SvaraRadera
  2. åh den är så god brukar jag också laga på förskolan där jag jobbar

    SvaraRadera