Sufflé


Jag och min man brukar titta på sveriges mästerkock och då får han massa idéer om vad jag ska laga. Bland annat sufflé som han aldrig har smakat. Jag har aldrig gjort sufflé men det var inte så svårt som det kan se ut. Härligt chokladig blev den också. Jag gjorde inte samma recept som i programmet utan använde detta...

Chokladsufflé  4 stora 6 mindre
Smör
Strösocker
1 dl vispgrädde
100 gram choklad, 70%
3 ägg
1 msk strösocker

Smörj formarna och sockra dem.
Hacka chokladen. Separera äggulorna från vitorna. Vispa vitorna till ett hårt skum, tillsätt strösockret. Koka upp grädden, smält ner chokladen i den, tillsätt äggulorna.
Vänd ner marängsmeten i chokladen.
Fyll formarna nästan ända upp till kanten. Grädda i mitten av ugnen 175 grader i 10 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar