Böngryta och pannkakor


Jag gillar att lyssna på P1 på dagarna och nu börjar dem prata och köttfria fredagar och vegetarisk mat.
Känns bra att vi på Årstaliga i alla fall har 3 köttfria dagar varje vecka. Soppan på tisdagar är alltid vegetarisk, onsdagar är det fisk och torsdagar vegetariskt.
I torsdags lagade jag en böngryta som var alldeles fantastisk god. Jag var så nöjd med den.
Jag har ingen aning om hur mycket jag hade i av allt med jag kommer ihåg ingredienserna.

Böngryta

Gul lök
vitlök
röd paprika
grön paprika
curry
cayennepeppar
spiskummin
tomatpuré
vatten
socker
röda liser
salt och peppar
Vita bönor
kidneybönor

Finhacka gul lök och vitlök. Tärna paprikan smått. Fräs lök och parika i rapsolja. Tillsätt curry, spiskummin och cayennepeppar. Ha i en tomatpuré och rör runt allt ordentligt. Tillsätt vatten lite mer än att de täcker. Koka ihop ca 5 minuter. tillsätt röda linser, ett uns socker, salt och peppar. Koka ca 5 minuter till. Smaka av, krydda ev mer. Ha sist i bönorna.

Denna goda rätt serverades med matvete.



Till mellis så har det varit önskemål om pannkakor ett tag och det passade jag på att steka när det var så många barn sjuka. Det tog lite mer än 2 timmar och räckte åt 10 barn så ni förstår varför jag inte gör det själv utan köper färdiga. (jo, jag vet att jag skulle kunna använda mer än 1 stekpanna men de är så olika värme och så går det så snabbt så jag känner att jag inte har kontroll på alla samtidigt)

Pannkakor  10 st

2,5-3 dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg


Blanda vetemjöl och salt. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en smidig smet. Tillsätt resten av mjölken. Vispa i ett ägg i taget. Låt stå och sväll ett tag.




2 kommentarer:

  1. Ja....stekbord hade varit så upplyftande!! =)

    SvaraRadera
  2. haha ja, har kommit på att för oss som har de lite trångt borde det finnas som en stor platt panna som täcker alla fyra plattor, som man sen kan ta bort och använda spisen som vanligt :)

    SvaraRadera