Helgens tips

Här om veckan lagade jag en såååå god lördagsmiddag! Baconinlindad fläskfilé, potatisgratäng och gräddig skysås. Vi ville aldrig sluta äta.

Gör så här:
Salta och peppra fläskfilén. Linda bacon runt den. Bryn i en het panna med lite olja. Lägg över i en ugnsform och låt gå klar i ugnen på 150 grader. Sätt en termometer i som piper när den är på 75 grader så behöver du inte oroa dig för rosa kött.

Såsen gjorde jag så här: häll i vatten i pannan du stekte köttet i. Sila ner i en kastrull. Tillsätt grädde, köttbuljongtärning, lite smokey bbqsås, svartpeppar. Koka ihop och red av med mörk maizena.

När jag gör potatisgratäng skivar jag potatisen. Blandar grädde med vitlök, dijonsenap, salt och massor av peppar, både vit och svart. Sen slår jag det över potatisen och lagar i ugnen på 175 grader ca 40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar