Helgens tips!

Pasta är underbart. Går snabbt att laga och lätt att äta på sommaren.
Häromdagen slängde jag ihop en pestopasta med bacon (valfritt) som blev jättegod.
Fick order hemifrån att göra den fler gånger framöver.
Jag vet att det ska vara parmesan i peston men de hade jag ingen hemma (dessutom är jag inte så förtjust i ost så de gjorde mig inget, men ni som tycker om kan ju slänga på lite)


Pestopasta        4 port

2 krukor färsk basilika
2 vitlöksklyftor
2 dl olivolja
50 g pinjenötter
Nymalen salt och peppar

Bacon
Pasta av valfri sort

Koka pastan enligt anvisning på paket.
Rosta pinjenötterna i en torr het stekpanna. Lägg på en tallrik vid sidan av.
Mixa basilika, vitlök, de mesta av nötterna och olja med en stamixer eller likande.
Smaka av med salt och peppar.
Blanda med färigkokt pasta.

Om man vill:
Stek bacon. Häll i färdigkokt pasta och peston och stek runt allt nån minut.
Toppa med rostade pinjenötter och parmesan som ni säkert vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar