Julbord













Idag har vi ätit vårt fantastiska julbord. Om det var gott!! Jag hade lagat så många olika saker att man inte ens orkade smaka av alla. Men mycket fick vi i oss.

På julbordet erbjöds det:
Prinskorv
Köttbullar
Kokt potatis
Ugnsbakad senapslax
Janssons frestelse
Finsk kålrotslåda
Vegetarisk korv och bullar
Julkorv
2 sorters rökt korv
Ägghalvor
Rökor
Gräddfil
Gräslök
Rödlok
Oliver
Fetaost
Senapssill
Inlagd sill
Hovmästarsås
Rödbetssallad
Vörtbröd
Ost

Den finska kålrotslådan är min specialité som jag tänkkte dela med mig av till er.

1 kg kålrötter
4 dl grädde
2dl ströbröd
1 dl sirap
1 ½ tsk malen ingefära
1 ägg

smör och ströbröd

Skala och hacka kålroten. Koka i saltat vatten tills den blir mjuk.
Låt ströbrödet svälla i grädden.
Häll av spadet men spara lite.
Mixa kålroten så den blir som mos.
Tillsätt sirap, ingefära och ett lättvispat ägg.
Blanda i grädd-ströbrödet och mixa allt så det blandas ordentligt.
Späd eventuellt med spadet. Ska bli som lite lösare potatismos.
Fyll en ugnsform. Strö över ströbröd och lägg på lite smörklickar.
Grädda i 175 grader ca 1 ½ timma.

1 kommentar:

  1. Jag tycker det är helt fantastiskt att våra små får ett så fint julbord på sin förskola!!! Årstaligan måste vara förskolornas Grand!!!

    GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!!!!

    önskar hela familjen Ekström med varma kramar till en underbar kock!!!!

    SvaraRadera