Helgens tips











Nu till helgen så blir det julbak. Och jag ska dela med mig av svärmors lussebullar. Det är inte så mycket degen utan mer utbaket som gör dessa bullar mycket godare än alla andra.


Lussebullar Säkert 50
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
1 g saffran
2 dl strösocker
1,7 l vetemjöl
0,5 tsk salt


Smör och strösocker


1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader.


2. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt saffran. Hälldegspadet över och rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kesella, socker, salt och det mesta av mjölet.


3. Arbeta degen på ett bakbord tills den blir blank och smidig och släpper från bänken.
Låt jäsa övertäckt i ca 40 minuter.


4. Dela degen i 4 bitar. Kavla ut degen så den blir ca 1 cm tjock. Ta ett glas och tryck ut rundlar av degen. Lägg på en plåt men bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.


5. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 5-8 minuter på 225 grader.


6. När bullarna har svalnat, pensla ovansidan med smält smör och doppa strösocker.
(Bara de som ni äter direkt. Ska du spara på bullarna så spar dem som dem är och pensla och doppa innan ni ska äta dem nästa gång.)
.

2 kommentarer:

  1. Mmmmmmmmums!!!

    Det här ska jag testa när vi bakar i helgen :-)

    // Jessica E

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer i mmmmmumsandet! Fast jag bakar nog inte mer nu...

    SvaraRadera