Onsdagar är fiskdagar

Idag gjorde jag en fiskgryta på lax och räkor. Tycker den blev väldigt mumsig.
Som för det mesta har jag inga mängder utan jag bara hade i lite tills det ser bra ut men jag ska försöka ge er ungefärliga mått.

4 port

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
½ röd paprika
½ gul paprika
½ grön paprika
hummerfond
2 tsk timjan
2 dl creme fraiche
400 g färsk lax
100 g skalade räkor
dill
ljus maizena express
Salt
peppar


Hacka gul lök och vitlök och paprikorna. Fräs i lite olja i en kastrull. Slå över lite vatten så att det täcker. Ha i ca 2 msk hummerfond samt timjan. Låt koka ihop några minuter. Ha i creme fraichen och koka upp. Red med maizena tills du får önskad konsistens. När det bara är några minuter kvar tills ni ska äta kan du ha laxen i bitar och räkorna. Smaka av. Salta och peppra om det behövs. Ha i rikligt med hackad dill.

Som sagt, mängderna av ingredienserna är jag inte hundra på. Ta i mer av nått om du tycker att det behövs.

1 kommentar:

  1. Hej Sandra. Jag har mejlat recept för nästa fredag (tema Ryssland)till dig. Hör gärna av dig om du har frågor. Hälsningar, Elena (Alex)

    SvaraRadera