Australien

Australiska köket har skapats av Australiens bosättare och sedermera invånare. Genom större delen av Australiens historia har det australiska köket baserats på traditionell brittisk mat som tagits till landet av de första brittiska bosättarna.

Under 1800- och 1900- började mattraditioner från medelhavet och asien påverka det australiska köket, då många invandrare från områdena kom till Australien.

Nuförtiden är det australiska köket mycket globaliserat. Ekologiskt, biodynamiskt, kosher- och halalmat finns alla tillgängliga i Australien. Snabbmatskedjor finns över hela landet. Brittiska traditioner finns fortfarande i varierande grad, både i hushållsmatlaningen såväl som i takeawaybranschen, med pajer och fish and chips som exempel på rätter som är populära i Australien.

En populär frukosträtt i Australien är Vegemite som används till toast.

Källa: Wikipedia


I fredags var jag tyvärr sjuk men Gunni hoppade in i köket och lagade en kycklinggryta med persikor.

2 kommentarer:

  1. Sandra, din blogg är helt makalös! Man blir så glad av att läsa den. Jag har suttit och kopierat recept i en timme tror jag... Archie är plötsligt jättekrånglig med mat hemma. Inte alls intresserad. Däremot äter han på förskolan har jag hört - så nu ska det bli andra bullar hemma. Vi får se om det funkar. Jag känner mig i alla fall inspirerad! Ulrika

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika! Tack för dina fina ord. Va bra att den inspirerar dig. De var mitt mål. Hehe ja jag har hört att dem inte alltid äter hemma :) Sandra

    SvaraRadera