Tomatsoppa

Idag gjorde jag en alldeles fantastisk soppa. Ibland får man till det. Till min goda soppa använde jag:

gul lök
röd lök
vitlök
olja
tomatpuré
krossade tomater
röda linser
färsk basilika
salt
peppar
socker

Jag strimlade och hackade alla lökar. Fräste i olja så dem blev mjuka. Sen hade jag i rejält med tomatpuré och lät det fräsa med ett tag. Sen på med krossade tomater. Låt det koka ett tag. Skölj linser i kallt vatten och ha i. Smaka av med salt och peppar och lite socker.
Finhacka en rejäl knippe med basilika och ha i strax innan servering.

På "stora sidan" hade vi bröd med olika pålägg till soppan och på "lilla sidan" makaroner.
Jag satt med på ett bord på "lilla" och åt och dem åt på ganska bra. Vi har pasta som ett komplement till soppan på den avdelningen för det kan vara svårt att få i sig soppa när man inte kan äta ordentligt men det börjar gå bra nu. Vissa ville till och med ha mer :)

1 kommentar:

  1. Vi ska ha tomatsoppa i morgon. Den blir nog snartlik er. Fast jag ska lyxa med cremefraich. Fast säg inget till de viktväktande fröknarna. (suck)

    SvaraRadera