Födelsedagsfirande



















Att bjuda vänner på fika eller middag är bland det bästa jag vet. I helgen fyllde jag år så jag passade på att ha både fika och middag. Tycker att det är otroligt kul att baka kakor och tårtor.


Marängtårtan jag gjorde är otroligt lätt att göra( läs lägga ihop).


till 10-12 bitar behövs


2 färdigköpta marängbottnar
3 dl vispgrädde
1 dl färdigköpt chokladsås
2 daimchoklad
2 bananer
ev choklad till garnering


Vispa grädden ganska fast och blande ner chokladsåsen. Hacka daim och banan grovt.
Lägg en marängbotten på en tallrik/fat och bred hälften av grädden över. Strö över banan och daimhacket. Lägg på de andra marängboten. Bred över resten av grädden. Riv choklad över. klart.




Kladdkakemuffins


3 dl strösocker
2 st ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
75 g smör, smält
2 dl vetemjöl

Grädde
karamellfärg
strössel


Rör ihop socker, ägg, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner smält smör. Vänd sist i vetemjölet. Använder du vanliga bullformar räcker det till 12 st. Fyll nästan ända upp. Grädda i 200 grader i ca 8 minuter, mittersta falsen.


På toppen av mina hade jag vispad grädde med blå karamellfärg och lite strössel. Blev så festligt. Tänk på att låta muffisen svalna så inte grädden smälter.




Har också recept på citronpinnar som är gott. Det är kakorna med brunt på på mellersta delen av trevåningsfatet.


240 g vetemjöl
3/4 dl strösocker
200 g smör
1 äggula
Finriver skal av en citron

ca 2 msk strösocker
½ msk kanel

Blanda samman allt(ej socker/kanel) till en smidig deg. Låt vila i kylen minst 30 minuter.
Dela degen i 6 bitar. Rulla till fingertjocka längder. Skär i bitar och 4-5 cm och rulla bitarna i en blandning av socker och kanel. Lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen ca 10 minuter, 175 grader.

8 kommentarer:

  1. ÅHHHH vad gott!!!!!!!!!!! GRATTIS SANDRA!!!!!!!!!

    Nu sitter Richard bredvid mig och säger "Jag bara väntar på att du ska baka så gott......" :-D

    Idag träffade jag en kompis till min granne som ställt sin son i kö till Årstaligan bara pga att hon varit inne på din blogg och sett vilken duktig kock vi har på vår förskola!!!

    KRAM från Ella med familj

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket:)

    Nä men gud va kul att doms tällt han i kö. Kul att man kan nå ut till folk och väcka intresse, på ett positivt sätt också.

    Du får väl baka min lätta tårta nån dag och överraska honom när han kommer hem. Den är så enkel att göra så det är löjligt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Stort grattis!!!
    Lycka att få komma på kalas hos dig.
    Inga köpe "Kanelsnäckor" så långt ögat kan se.

    /varm kram från Katja (Elmos mamma)

    SvaraRadera
  4. Åh vilket trevligt fikabord! Det vattnas verkligen i munnen av alla gotter du skapat. Citronpinnarna måste jag prova, de verkar fina.
    Grattis på födelsedagen i efterskott!
    /Viveka

    SvaraRadera
  5. Citronpinnar eller citronkluttar?
    Provade receptet, grymt goda! Lite engelsksmörkakevarning, Shortbread cookies fast med citron.

    Mina blev rätt fula och inga pinnar, med goda.

    Tack för receptet.

    /Katja

    SvaraRadera
  6. Katja: Va synd att du inte fick dem som du ville. hade du dem i kylen i en halvtimma? Grunder är mördeg, så gott. har nyss hittat receptet och nu är dem en självklarhet varje gång jag har fika.

    SvaraRadera
  7. Åh vad smarrigt allt ser ut. Grattis i efterskott!

    /Adams mamma Frida

    SvaraRadera
  8. NU har jag äntligen testat att göra citronpinnarna. Jättegoda! Tack så mycket för receptet.
    /Viveka

    SvaraRadera