Falukorv

Idag har det varit en korvdag. Vi åt ugnsgratinerad falukorv alt sojakorv och hemmagjord (såklart) potatismos. På falukorven bredde jag på dijonsenap och ketchup. Sen la jag över ostskivor, in i ugnen 175 grader ca 20 minuter.

Potatismos gör jag på detta viset. Jag kokar potatisen ordentligt mjuk. Sen slår jag av de mesta av vattnet. Tar en kastrull och slår i grädde och smör och vitpeppar. Sätter på plattan där potatisen stog. Låter smöret smälta i grädden sen slår jag de över potatisen. Saltar med herbamare örtsalt. Vispa med elvisp. Blir mycket bra.


Provade också ett nytt brödrecept idag som jag fått av Cecilia. Det blev väldigt gott. Doftade underbart. Man gör den i en långpanna och de behövs inte knådas och jäsa.


Cecilias filmjölksbröd

1 kg rågsikt
3 tsk bikarbonat
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
1½ tsk anis
1½ tsk fänkål
2 dl sirap
1 l filmjölk

Blanda ihop dem torra ingredienserna, sedan de blöta. Bred ut smeten i en smord långpanna.
Grädda 45 minuter i 100 grader
sedan 30 minuter i 150 grader.

Den tar lite längre tid än vanligt bröd i ugnen men går på två röda att röra ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar