stressig vecka

Denna vecka har jag varit ute i barngrupp i tre dagar. Underbart för mig men köket blir lite lidande. Jag har inte haft tid att fota maten och blogga så mycket. Men jag tänkte i alla fall berätta vad vi har ätit.

I måndags blev de chili con carne. Den var väldigt god och uppskattad. Smakrik men inte för stark. Finns ett recept i arkivet.

I tisdags åt vi biffstroganoff med ris. Det är så gott. Vi mitt bord åt dem dock mest ris och sås.
Skriver med ett recept på det.

I onsdags åt vi dragonfisk. På lilla sidan där jag åt var de ett bord med fyra barn, dem åt en heeeel ugnsform själva. Otroligt. Så kul när barnen uppskattar maten. Recept på den finns i arkivet.

Idag blev det en lök och rotsakssoppa. En blandning med purjolök, gul lök, vitlök, potatis och morötter. Jag tyckte det mest verkade som smörgåsarna var de intressanta hos barnen jag åt med idag, men soppan var god den med. Tur i oturen att det var regnrusk ute så de passade så bra med soppa.


Biffstroganoff 4 port

500 g rosbiff, strimlad
2 st gula lökar, finhackade
smör
2 msk tomatpuré
2 dl vatten
0,5 msk kalvfond
1,5 dl crème fraiche
1 msk fransk senap
salt och peppar

1.Bryn köttet och löken i smör i stekpanna. Lägg över i en liten gryta. Tillsätt tomatpuré, vatten och kalvfond. Låt puttra i ca 15 minuter.
2.Blanda crème fraiche och smaka av med fransk senap, salt och peppar.

Kan de bli enklare? Enligt receptet (som jag fann på tasteline) ska man ha pasta till men jag brukar ha ris. Kan man ju göra som man vill. Saltgurka och gräddfil passar också bra till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar