Godaste soppan på länge

i alla fall för denna månad. Oh de var så gott. Gjorde en rotselleri och purjolökssoppa. När jag kokar soppa gör jag det i en 15 liters kastrull och jag vet hur högt upp soppan ska nå för att det ska räcka. När jag sen ska försöka omvandla receptet för 4 personer blir det lite knepigt. Men jag tänkte berätta var det ska vara i så får ni testa själva. Ni vet kanske hur mycket soppa det brukar gå åt hos er?


Ca 4 port
1 purjolök (bara liten del av de gröna)
1 rotselleri
2 potatisar
smör
grädde
buljong
olja

Skölj och skär purjon i skivor. Skala och grovtärna sellerin och potatisen.Fräs allt i lite olja i en kastrull. Häll på vatten och buljong. Lite salt och vitpeppar. Låt koka tills allt blir ordentligt mjukt. Mixa med en stavmixer. Ha en en klick(snåla inte) smör. Smaka av med lite (minst 1 dl) grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar