Morotsbiffar

Förra veckan åt vi morotsbiffar. barnen var inte alls speciellt förtjusta i det men jag och alla pedagoger tyckte att det var underbart gott. Jag tänker fortsätta göra dem flera gånger så barnen lär sig känna igen och förhoppningsvis tycka om dem. Receptet har jag fått från den vegetariska matlagningskursen jag gick på. Det är mycket enkelt och snabbt att göra och man får ut många biffar.

Morotsbiffar, ca 20 stycken

1 kg morötter
2 ägg
2 dl mjöl
1 dl finhackad sötmandel (då vi inte använder nötter på förskolan så tog jag solrosfrön, gick bra det med)
1 kruka finskuren färsk dragon eller basilika (jag använde basilika)
1 tsk salt
½ msk grovmalen svartpeppar
olja till stekning

Skala och riv morötterna, jag använde en elektrisk rivmaskin på den fina sidan. Blanda morötterna med allt förutom oljan. Lägg klickar med smeten i en stekpanna med olja och platta ut med stekspaden ( det kan gå ganska bra att forma dem i handen men de kan lätt falla isär). Stek dem väl. Om du får mycket över så lägg dem i en burk med bakplåtspapper mellan varje lager och spara i frysen.

Till dessa goda biffar serverade jag ris och en selleritzatziki.

Selleritzatziki

ca 150 g rotselleri
1 vitlöksklyfta
2 dl matlagningyoghurt eller anna naturell yoghurt
1 tsk olivolja
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

Skala och finriv rotsellerin. Blanda med övriga ingredienser. Det ska bli en kladdig röra, häll på mer yoghurt om det behövs.

1 kommentar: