Eko tips

Nu har jag kommit hem från kursen. Den var ganska bra. Det är svårt att kunna ta till sig allt. man har så olika förutsättningar på olika förskolor och i hemmet.

Men några av dem konkreta tipsen jag fick var:

#ha vegetariska dagar
#Dryga ut grytor med bönor, linser, grönsaker
#Planera inköpen. Beställ efter säsong. Grönsakerna är godare, billigare och finns närmre
#Låt rätterna följa varandra i veckan. Ex köttfärsen kan användas till 3 olika rätter
#Köp större förpackningar, det är oftast billigare. Prova olika veteslag istället för ris. Det kan också vara billigare.
#köp torkade bönor och koka själv
#baka brödet själv
#Minska på mängden kött/fisk
#Improvisera- följ inte recept slavisk. Fattas något i din rätt. Gå inte och köp det utan se om de finns andra lösningar som du redan har hemma.

Jag ska se var jag kan göra med allt detta. Mer vegetarisk kan jag införa. Bönor kokar jag oftast själv, likaså bakar allt bröd. Däremot är jag ganska generös med fisk/köttmängd i maten.
Men de skulle vara kul att höra era åsikter.
Vill ni hellre att era barn får mindre mängd kött och att den är ekologisk eller att dem får äta hur "mycket" dem vill av konventionell??

Jag ska i alla fall försöka sätta mig ner denna vecka och se vad jag kan göra åt mina inköp.

Kom gärna med synpunkter!!


4 kommentarer:

  1. Jag kan tänker mig att lite mindre kött i maten kan vara önskvärt. Däremot är jag faktiskt lite skeptisk mot ekologisk mat. Jag är inte medveten om bevis att den är mer hälsosam, och forskning visar antagligen att den är långtifrån alltid mijövänligare. /Nick (Alex)

    SvaraRadera
  2. Tack för din synpunkt, Nick. ja jag har också hört olika sidor om ekologisk mat. Jag tror man måste hålla det på en rimlig nivå. I grytor tex kan jag absolut dryga ut med mer grönsaker eller ha flera vegetariska dagar. Men de skulle kännas dumt att säga till barnen att de bara får äta en viss mängd "rent kött" eller korv bara för jag inte har råd att köpa lika mycket om den är ekologisk. Man får hitta en balans. Kanske lättare att ta mera spannmål som inte skiljer lika mycket i pris. /sandra

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag tycker inte att det ska vara begränsade mängder för barnen, då ser jag hellre lite mer konventionell mat. Ekologiskt i den utsträckning det går, inte in absurdum. Du gör ett superjobb som det är! Vi är lyckligt lottade på vår fina förskola! //Ellie

    SvaraRadera
  4. Jag som är i djur/lantrbuks branschen (agronom...)ser gärna att barnen får kött/fisk bara det är svenskt då vi har en hård djurskyddslag jmfrt med andra länder och ett jysst sätt som kontrolleras vid slakterierna. Min åsikt är att det ekologiska är bra och önskvärt men det finns idag i en del fall väldigt höga krav även på konventionellt lantbruk.

    Låter som en bra kurs i alla fall och tips på vad man kan göra i sin matlagning.

    / Jessica (Ellas mamma)

    SvaraRadera