Morotsbiffar

Idag har vi ätit smaskiga morotsbiffar. Ett bord på varje sida fick kycklingen från i måndags.
Till detta åt vi bulgur, en kall sås och grönsaker.

Morotsbiffar  15-20 st

1 kg morötter
2 ägg
2 dl mjöl
1 kruka färsk basilika, hackad
1 dl mandel (jag använder solrosfrön på jobbet, funkar utmärkt), grovhackade
1 tsk salt
nymalen svartpeppar
olja till stekning

Skala och riv morötterna på den finaste sidan. Blanda ner det övriga ingredienserna och blanda runt ordentligt. Låt gärna stå 30 min så smeten får stätta sig, blir mycket lättare att göra biffar av den då.

Stek biffarna i olja 2-3 minuter på varje sida på medelvärme.



8 kommentarer:

  1. Hej Sandra. I går när jag frågade Jorma vad han att vi skulle ha till middag svarade han linsgryta. Vad har du i din? Är det hela eller så att säga sönderkokta linser i? Hälsningar Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisa. Vad kul att det är linsgryta han vill äta. Jag brukar lägga i linserna lite åt gången. Att kanske 30 minuter kvar lägger jag i några, sen 20 och 10 så vissa är mer mosiga medan några är lite al dente.//Sandra

      Radera
  2. Hej, har du recept på din linsgryta? //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda. Ett ungefärligt kan du få. Finhacka gul lök och vitlök. Fräs i lite olja, tillsätt curry, spiskummin och lite cayennepeppar. Ha i tomatpuré. Tillsätt krossade tomater och låt allt puttra ihop. Skölj röda linser väl. Ha i grytan, som kommentaren ovan jag brukar ta lite i taget, de mesta först. Beror på hur länge man orkar koka den. Har du färska örter ha i lite sånt. När konsistensen på linserna är bra smaka av med en gnutta socker, salt och peppar. Ibland fräser jag med lite paprika med löken. Ibland pressar jag i lite citron mot slutet. Men detta är grunden iaf.

      Radera
  3. Morotsbiffarna låter mums! De ska jag prova någon dag. Har du något gott recept på linsbiffar? /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid, tyvärr inget recept på linsbiffar. Ska kolla upp det.
      //Sandra

      Radera