Bönbullar

Usch vad seg min dator har varit/är. Har ibland jättestora problem att logga in på bloggen och har därför varit dålig med uppdatering. Men nu ska jag skriva här oavsett hur lång tid det tar!

Börjar med ett recept på bönbullar som vi åt...ja runt 25 november tror jag det var. Jättegoda och enkla att göra är dem också. När jag ska använda bönorna till biffar/bullar/hoummus är de lättast med burkbönor. Egenkokade blir för mosiga.

Jag använde smörbönor och kikärtor. Men man kan ta vad man vill för bönor.Sen blandar jag ner lite curry, spiskummin, mycket vitlök, färska örter, 1 ägg och lite vetemjöl. Salt och peppar hade jag nog i också.
Sen tar jag fram stavmixern och mixar allt. Inte allt för slätt, bara gott om de är lite bitar i. Om du låter smeten stå i kylen ett tag så blir den mycket lättare att forma sen.
Forma till bullar eller biffar och stek i olja några minuter! Vips så var det färdigt. Tycker till och med detta går snabbare än köttbullar så prova nån gång.

4 kommentarer:

  1. Hej på dig Dagiskocken! Här en annan=) Hur många barn kockar du för? Jag kockar för 35 barn+7 vuxna. De där bullarna ska testas. H.Monica

    SvaraRadera
  2. Hej Monica! Jag har 32 barn och 9 vuxna. Så de är ungefär samma :) Ja va kul, testa dem. Också lätta att göra som biffar, går lite snabbare. Jag använder 2 stora (ca 3 kg?) konservburkar med bönor, ca 5 ägg och kanske 2-3 dl vetemjöl.
    Hälsningar Sandra

    SvaraRadera
  3. Såååååå goda och tack för smakprovet. De är ju jättegoda kalla också!!!!! Du är bäst!

    //Annica

    SvaraRadera
  4. Sååååå goda :) tack för smakprovet! Till och med goda kalla, dessa kommer att bli ett måste i frysen!!!!

    //Annica

    SvaraRadera