pepparkakor

visst var det otroligt goda pepparkakor ni fick på lucia? Är väldigt nöjd med den och fick höra av personalen att det var en bra deg som var lätt att baka med. Måste ju dela med mig av den till er så ni kan baka lika goda kakor hemma.

Använde receptet från "vår kokbok"

300 g smör
5 dl strösocker
1 dl mörk sirap
1 msk mald ingefära
2 msk mald kanel
1 msk malda kryddnejlikor
2 tsk mald kardemumma
1 msk bikarbonat
2 dl vatten
ca 900 g vetemjöl

Rör rumsvarmt smör, socker och sirap smidigt. Rör först ner kryddor och bikarbonaten, sedan vattnet och sist det mesta av mjölet. Ca 1 dl av mjölet är bra att spara till utbaket.
Lägg degen i plastfolie och spara i kylen minst ett dygn innan du bakar ut den. Räcker till ca 300 pepparkakor. Grädda i 200-225 grader i 4-5 minuter.

2 kommentarer:

  1. Önskar att jag hade tid för sånt. Men jag måste dämpa mig och bara göra det jag hinner på mina timmar. Hemma kan man dock testa.

    SvaraRadera
  2. ja det var verkligen jättegoda och fina pepparkakor barnen bakat. hoppas att du får en riktigt god jul!!!
    /Hanna

    SvaraRadera