Grön ärtsoppa

Idag har jag lagat en grön ärtsoppa. Hittat receptet på tasteline och delar med mig av den till er.

                        Grön ärtsoppa              4 port

1 tsk rapsolja
1 gul lök
600 g ärtor, frysta gröna
4 dl vatten
1,5 dl mjölk
1 grönsaksbuljongtärning

Hacka löken och fräs den mjuk i olja. Den ska inte ta färg. Tillsätt ärtor, vatten och buljong. Låt koka i ca 8 minuter. Mixa soppan slät och tillsätt mjölk. Smaka av med salt och peppar.


Till soppan fick man välja att lägga ner räkor och/eller en pepparrotsklick (creme fraiche plus pepparrot).



3 kommentarer:

  1. Hej! Jag är nybliven förskolekock och blev tipsad om din blogg! Jättekul att följa! Jag lagade en dag grön ärtsoppa till mina barn, två och fyra år gamla. Kallade den då för Krokodilsoppa!!! De tyckte det lät så läskigt att de inte vågade smaka:-) Hoppas det gick bättre för dig...

    /Anette Pettersson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till ditt nya jobb! Hoppas du kommer tycka det är lika underbart :) Va kul att du blev tipsad om mig :) Vart jobbar du?

      Glad påsk
      //Sandra

      Radera
  2. Jag jobbar på Jösses förskola i Stureby med bara 34 barn så jag kan laga allt från grunden och bakar brödet själv:-) Lagade förresten grönärtsoppa en dag och barnen ålskade det! Mina barn går på Årstaberg där Linda på ditt jobb också har sina barn och hon tipsade mig om din blogg. Jag blev så inspirerad att jag startade en egen blogg: anjosmat.blogspot.se, läs gärna och dela med dig av tips.

    Jag skulle jättegärna få receptet på dina bönbiffar om du har något!

    Ha det gott!

    SvaraRadera