Bönbiffar

Jag fick en kommentar till ett gammalt inlägg om hur jag gör mina bönbiffar och vad jag serverar till dem. Så detta är till dig Lauris :)

Jag har inte ett exakt recept men detta är ungefär vad jag har i. Räcker till mina 30 barn och sju vuxna. (barnen äter inte jättemånga var och vi vuxna kanske 3-4 st.)

2 stora burkar kikärtor, tror en ligger runt 3 kg. Ibland tar jag en kikärtor, en vita bönor.
Sen mixar eller maler jag dem. Har i 4-5 ägg, 4 dl vetemjöl, 1 pressad solovitlök. Ca ½ msk curry, ½ msk spiskummin, 1 tsk cayennepeppar, 2 tsk salt, nymalen vitpppar. Rikligt med hackad basilika.
Blanda runt allt ordentligt. Låt helst stå tills dagen efter då smeten är mycket mer lättarbetat.
Formar och steker i rapsolja.

Till detta brukar jag servera bulgur och en kall sås gjort på creme fraiche, sweet chilisås och lite pressad vitlök.

Hoppas biffarna blir bra och tack för din kommentar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar